چند و چون

مجله خانواده و سرگرمی

چند و چون

مجله خانواده و سرگرمی

  • ۰
  • ۰

یکی از هنرهای دستی که امروزه خواهان بسیاری پیدا کرده است، تریکو بافی است. تریکو بافی، زیر مجموعه بافتنی به شمار می آید و در دسته هنر قلاب بافی قرار می گیرد. به دلیل استفاده از قلاب بافتنی در این کار، می توان نام قلاب بافی با تریکو هم به آن نسبت داد. استفاده از وسایل تریکو بافی و بافت کاموای تریکو باعث می شود که ضخامت و جلوه ظریفی به بافت شما دهد.

بافت کاموای تریکو، به دلیل ضخیم بودن آن راحت است زیرا به دلیل ضخامتی که دارد به سرعت می توان حجم قابل توجهی از آن را آماده کرد. زیبایی، ظرافت و بافت سریع و ساده تریکو، آن را تبدیل به یکی از هنرهای دستی پرطرفدار کرده است. مدل های بافت متنوعی را می توان، تریکو بافی کرد. به این ترتیب می توان گفت که تریکو بافی می تواند کاربرد زیادی هم داشته باشد.

باور عمومی این است که لازم است پیش از یادگیری تریکو بافی، قلاب بافی را آموزش دیده باشید. اما شاید بهتر است بگوییم که دانش مقدماتی لازم جهت تریکو بافی می تواند شامل آشنایی با گره ها، پایه ها و حلقه ها باشد. برای اینکه بتوانید طرح های بیشتر و متنوع تری را هم تریکو بافی کنید، می توانید در آغاز، نقشه خوانی را یاد بگیرید تا به کمک آن، هر طرحی که می پسندید را به مرحله اجرا در آورید.

آشنایی با انواع کفی و روش کار با آنها هم از جمله مواردی است که یادگیری تریکو بافی را برایتان اصولی می کند و در آخر خوب است بدانید که تریکو بافی، به حوصله، علاقه، تمرین و پشتکار تا رسیدن به مهارت در آن، نیازمند است. نکته ای که بافنده تریکو بایست به آن توجه داشته باشد این است که نوع بافت، با توجه به کاربرد آن مشخص می شود. بافت های درشت و متوسط تریکو را بایست هماهنگ با کاربرد وسیله ای که تهیه می کنید، انتخاب کنید.

http://uupload.ir/files/cr7e_rag-rug-bg.jpg

وسایل تریکو بافی

کاموا یا نخ تریکو

کاموا یا نخ مورد استفاده در تریکو بافی از ضخامت بیشتری در مقایسه با کامواهای معمولی برخوردارند. همچنین اینگونه کاموا و نخ ها، در اندازه های گوناگون وجود دارند که با توجه به مدل انتخابی بافت تریکو، کاربرد دارند. دقت داشته باشید که از توجه به میزان لطافت کاموا و نخ تریکو غافل نشوید. زیرا به علت سبک بافت این کاموا ها، بایست به راحتی به روی هم حرکت داده شوند و همچنین به دلیل ملموس بودن سطح کامواها پس از پایان بافت، لازم است که انواع لطیف اینگونه کاموا ها را انتخاب کنید.

قلاب تریکو بافی

میل های بافتنی، در تریکو بافی کاربردی نداشته و برای بافت کاموا و نخ مخصوص تریکو، از قالب های مخصوص که به نسبت قلاب های قلاب بافی و میل های بافتنی، اندازه بزرگتری دارند، استفاده می شود. به منظور انتخاب اندازه قلاب مخصوص تریکو بافی هم، می توان از عرض کاموای انتخابی کمک گرفت و بطور دقیق، قلاب را متناسب با آن در نظر گرفت. علاوه بر این، جنس اینگونه قلاب ها هم متفاوت بوده و این اختیار را دارید که با هر جنسی که تریکو بافی برایتان راحت تر انجام می شود، کار بافت خود را دنبال کنید.

کفی سبد تریکو

با توجه به اینکه بافت سبد با تریکو، یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از این هنر دستی است، تهیه و کمک گرفتن از کفی ها، در بافت سبد تریکو مفید است. به کمک این کفی ها، بافت سبد های تریکو راحت تر شده و استحکام بیشتری می یابند. این کفی ها به صورت آماده و در جنس های مختلف پلاستیکی، پلکسی و چوبی موجود است.

ادامه مطلب

  • ۹۸/۱۲/۲۴
  • chando chon

تریکو بافی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی