چند و چون

مجله خانواده و سرگرمی

چند و چون

مجله خانواده و سرگرمی

  • ۰
  • ۰

پخت نان خانگی

اگر شما جز آن دسته از خانم های خانه داری هستید که از آشپزی لذت می برند، به شما پیشنهاد می کنیم که در این مطلب با ما همراه باشید، چرا که قصد داریم بهترین روش پخت نان خانگی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید خود، عطر خوش نان را در آشپزخانه پخش کنید.

گاهی در شرایط خاصی مانند شیوع برخی بیماری های حاد نمی توانید از محصولاتی که در بیرون تهیه می شود استفاده کنید زیرا از میزان رعایت بهداشت آن ها اطمینان ندارید در چنین شرایطی مانند شرایط کنونی جامعه که به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح شهرها مجبور هستید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه خانگی بمانید، بد نیست که بتوانید نان خانگی بهداشتی را در منزل تهیه کرده و از آن در کنار خانواده لذت ببرید.

بهترین روش پخت نان خانگی بدون نیاز به فر

نان یکی از خوراکی های بسیار خوشمزه ایست که اگر داغ و تازه سرو شود، هوش از سر اهل خانه می برد. برای تهیه نان خانگی کافیست کمی حوصله به خرج دهید و حتی بدون نیاز به فر، یک نان خوشمزه و خوش عطر و بو درست کنید.

مواد اولیه

برای آنکه نون خانگی درست کنید، به این مواد اولیه نیاز دارید:
2
پیمانه آرد
3 قاشق سوپخوری ماست یا شیر
3 قاشق چایخوری شکر
2 قاشق سوپخوری روغن زیتون
1 قاشق چایخوری خمیر مایه تازه
2 قاشق سوپخوری کره
نصف قاشق چایخوری پودر رازیانه، سیاه دانه یا ادویه ای که دوست دارید
و یک قاشق چایخوری نمک

بهترین روش پخت نان خانگی

طرز تهیه نان خانگی

برای اینکه این نان خانگی خوشمزه را درست کنید، می بایست مقداری آب را گرم کنید – به اندازه ای که دستتان را نسوزاند – و از آن برای عمل آوردن خمیر مایه استفاده کنید.

به این منظور ظرفی آورده و خمیر مایه را درون آن بریزید. سپس به اندازه ی یک قاشق چایخوری شکر به آن بیفزایید و سه چهارم پیمانه آب گرم را روی آن و درون ظرف بریزید. حال می بایست به کمک دست، خمیر مایه را درون آب تکان دهید تا خمیرتان عمل آید. سپس ظرفی را به عنوان درپوش روی ظرف خمیرتان قرار دهید، آن را در جایی گرم بگذارید و برای مدت 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر عمل آید و پف کند.

اضافه کردن مواد و ادویه به خمیر نان لواش خانگی

اکنون کاسه ی بزرگ دیگری آورده و درون آن نمک، آرد الک شده، شکر باقی مانده و ادویه ای که مد نظر دارید را ریخته و با هم مخلوط کنید. بعد از آنکه خمیر به عمل آمد، روغن زیتون و ماست ( یا شیر ) را به آن اضافه کنید. از یک همزن برقی استفاده کنید تا این مواد را به خوبی با هم مخلوط کند و یکدست شوند. دقت داشته باشید که نباید دانه های ماست روی روغن و خمیر باقی بماند.

بعد از آنکه این ترکیبات به خوبی با هم مخلوط شدند و ماده ای یکدست پدید آمد، می بایست خمیر مایه را آرام آرام به ظرف مواد خشک ( ترکیب نمک، شکر، آرد و ادویه) بریزید و به کمک چنگال هم بزنید. با ترکیب شدن آن ها کم کم خمیر شما آماده می شود و فرم می گیرد.

در این مرحله می بایست از دستتان کمک بگیرید و خمیر را ورز و فرم دهید. خمیر را در کاسه بچرخانید تا تمامی مواد با آرد مخلوط شوند. این روند را برای مدت 5 دقیقه ادامه دهید تا خمیر شکل گیرد. حال روی ظرف را به کمک سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت و نیم تا سه ساعت صبر کنید تا خمیر استراحت کند.

بهترین روش پخت نان خانگی

بعد از استراحت خمیر نان آماده شده

بعد از گذشت این زمان، روی سطح کارتان آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. روی خمیر هم مقداری آرد بپاشید، برای مدت 2 دقیقه آن را ورز دهید و سپس آن را به 6 قسمت مساوی تقسیم کنید.

درون ظرفی مقداری آرد بریزید و هر قسمت از خمیر نان برش زده را درون ظرف آرد بیندازید تا حسابی آردی شوند. اکنون هر تکه از خمیر را به کمک وردنه باز کنید تا قطر خمیر 3 میلی متر شود. البته این کار را می توانید با کمک بطری های نوشابه که درونشان را پر کرده اید، نیز انجام دهید.

روش پخت

حال می بایست یک تابه ی نچسب ( یا یک تابه چدن ) آورده و آن را روی حرارت به مدت 5 دقیقه قرار دهید تا داغ شود. بعد به کمک یک قلمو کف تابه را مقداری چرب کنید.

خمیر نان تهیه شده را درون تابه پهن کنید و حرارت را در درجه ملایم قرار دهید تا خمیر پف کند و روی آن شکل های حبابداری پدید آید. سپس خمیر را برگردانده تا آن طرف نان نیز آماده شود. کره را ذوب کنید و با کمک قلمو روی نان ها بمالید تا تازه بمانند. به کمک این روش می توانید به راحتی نان را بدون فر در خانه درست کنید و از آن لذت ببرید.

  • ۹۸/۱۲/۱۹
  • chando chon

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی